20 Nisan 2014 Pazar

Olaylar ve insanlar: Charles Darwin, Video


Olaylar ve insanlar: Charles Darwin, Video
Yoksa 20. yüzyılda birçok insan bir hayalin peşinden mi sürüklendi?

Bugün dünyaca ünlü insanların hayatından kesitler anlatan kısa bir video serisine başlamak istiyorum. Bugünkü dünyaca ünlü kişi CharlesDarwin. Videoyu bu linkten seyredebilirsiniz:
Videoda Charles Darwin ile ilgili çarpıcı gerçekler açıklanıyor. Tüm dünyaya ünlü bir bilim adamı olarak lanse edilen Charles Darwin gerçekten de bir bilim adamı mıydı? Yoksa girdiği bütün okullardan atıldı mı? Babası da onun işe yaramaz biri olduğunu itiraf etmemiş miydi? Gemi yolculuğunun nedeni Darwin’in bilim merakı mıydı yoksa sadece maceraperestliği miydi? Darwin’den birkaç itiraf dinleyelim:
Doğanın tamamı gerçekten inatçı ve benim istediklerimi yapmıyor ve şu an sadece eski midyelerimden başka yeni hiçbir şey üzerinde çalışmak istemiyorum.1
Bazen tamamıyla çöküntüye uğrayacağımdan korkuyorum...2
Bazen, yakında tamamen yenilgiye uğrayacağımdan şüpheleniyorum.3
Görüşlerime ters düşen bazı büyük zorlukları ortadan kaldırdığımı düşünüyorum, fakat bunların hepsi bir halüsinasyon olabilir. 4
Tamamen yanlış bir inancın içinde olduğumu düşünmeye başladım. Bana bu konunun on sene içinde tamamen unutulacağını söylediğinde haklıydı.5
Bana kitabımı soruyorsun, sana söyleyebileceğim tek şey intihar etmeye hazır olduğum; kitabın çok makul bir şekilde kaleme alındığını düşünüyordum, fakat şimdi tekrar yazılması gerektiğini anladım.6
Türlerin Kökeni'nin yayınlanmasının ardından o kadar çok şey yayınlandı ki, bu bilgileri değerlendirip bir bütün haline dönüştürme gücüne ve akıl yeteneğine sahip olduğumdan şüphe ediyorum.7
Lyell'e Yazdığı Mektubundan:
Çeşitli konularla ilgilenen pek çok insanın yıllardır bir illüzyon içinde olduğunu düşünerek oldukça seviniyorum. Sık sık üzerime soğuk bir ürperti geliyor ve kendi kendime bütün hayatımı bir fantaziye adayıp adamadığımı soruyorum.8
Robert Downs Anlatıyor:
Darwin'in yaşı ilerledikçe din konusundaki görüşleri de değişti. Gençliğinde özel yaratılış fikrini hiç tartışmasız kabul ediyordu. Life and Letters adlı kitabında ise "insan uzak gelecekte şimdikinden çok daha mükemmel bir varlık olacaktır" diyordu. Sonra şu fikirleri de ilave ediyordu:
"Allah'ın varlığı hakkında hislere değil de akla bağlı bir başka nokta da, çok önemli bir konu olarak beni etkiliyor. Bu muazzam ve harikulade evreni, çok geriye ve çok ileriye bakabilme kabiliyeti bulunan insan da dahil olmak üzere, kör tesadüf veya zaruretin eseri olarak görmek çok güç, hatta imkansızdır. Böyle düşününce bir dereceye kadar insanınkine benzeyen zihin sahibi bir "İlk Sebep" aramak zorunda kalıyorum; bu bakımdan teist sayılabilecek bir insanım. Hatırladığıma göre, Türlerin Kökeni'ni yazdığım zaman bu inanç bende çok kuvvetliydi. O tarihten beri yavaş yavaş ve birçok dalgalanmalarla zayıfladı. Ama o zaman da şu şüphe ortaya çıkıyor: Benim inandığıma göre en aşağı hayvanlarınki kadar basit bir zihinden çıkmış olan bir akla, böyle büyük bir sonuç çıkardığı zaman güvenilir mi?" 9
Darwin bu noktada çaresizlik içinde ellerini açıyor ve şunları söyleyerek sözünü bitiriyor:
"Böyle karmaşık meselelere en ufak bir ışık dahi tuttuğumu iddia edemem. Herşeyin başlangıcındaki sır bizim için çözülemez bir halde duruyor; şahsen ben bir agnostik (bilinemezci) olarak kalmaktan memnunum." 10
Kaynaklar:
1. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.I, s.413
2. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.I, s.430
3. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.II, s.152
4. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.I, s. 439
5. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.II, s.117
6. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.II, s.501
7. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.II, s. 388
8. Francis Darwin, The Life and Letters of Charles Darwin, Cilt.II, s. 25
9. Robert B. Downs, Dünyayı Değiştiren Kitaplar, Tur Yayınları, İstanbul 1980, s. 289
10. Robert B. Downs, Dünyayı Değiştiren Kitaplar, s.290 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder